Cinema

"Holy Motors" i l'èxtasi cinematogràfic

El propi Leos Carax, director de “Holy Motors”, s’endinsa al principi de la pel·lícula a una sala de cinema plena de gent catatònica. Amb aquest preciós preludi, que estableix una connexió còmplice amb l’espectador que s’atreveixi i sigui capaç d’obrir la ment cap a paratges fílmics inexplorats, sorgeix una de les experiències més aclaparadores dels últims mesos. Més enllà de ser la millor pel·lícula de l’any (que ho és, i de llarg!), la importància de “Holy Motors” la trobem en un primer moment en la seva defensa de la llibertat artística, ja que al marge de tot el que ens pugui arribar a transmetre, el seu triomf ja parteix de quelcom tan elemental com pot arribar a ser la seva radicalitat narrativa, la llibertat d’un relat a base de peces escèniques que, tot i funcionar per si mateixes, en el seu conjunt ens parlen de la vida i la mort. “Holy Motors” és tot això, al mateix temps que funciona com a oda al cinema, a la interpretació, a l’storytelling i la creació d’històries. Aquí, tots formem part de la representació teatral que ens proposa Carax, tots som actors sobre l’escenari d’una obra que mai sabem cap on ens portarà. Partint d’aquesta base, el gaudi de la pel·lícula no està en comprendre tot el que ens mostra (de fet, la pel·lícula té una estructura molt senzilla i esquemàtica), sinó en formar-hi part des de la nostra pròpia experiència vital; el que hem vist i el que ens queda per veure.

“Holy Motors” ens narra vint-i-quatre hores en la vida d’un enigmàtic personatge (Monsieur Oscar, interpretat per Denis Lavant) que, de bon matí, puja a una limusina que el conduirà pels carrers de París per complir un seguit de “missions” en les quals haurà d’adoptar identitats diferents. Amb elements propis de la road movie, la limusina funciona com a camerino on el protagonista es transforma a partir de les ordres que rep. Sense saber on són les càmeres ni si ningú l'observa, el veiem com a vella captaire que pidola per la ciutat, com a contorsionista virtual, com a ésser repugnant sorgit de les clavegueres (un monstre que Leos Carax recupera del seu segment de la pel·lícula “Tokyo!”), com a pare preocupat, com a vell moribund, com a banquer, com a acordionista... Amb aquest exercici, Carax crea una mena de pel·lícula definitiva que, bevent de tot allò que ja s’ha fet abans dins la història del cinema, creant una cosa completament nova. “Holy Motors” són mil films en un, que van de la comèdia al melodrama, passant pel cinema de gènere, el terror, el thriller, el musical... per confeccionar un relat que, tot i les seves espurnes vitalistes, és essencialment tràgic i melancòlic.

El film és un ball de màscares amb la vida com a teló de fons, incòmode i paranoic, que a la vegada sap fer ús d’un humor marcià que aconsegueix descol·locar-nos cada cop més (el seu tram final, que no detallarem, és la quintaessencia del surrealisme, l’última bala d’una experiència rara i colpidora) i que, després de tant desassossec existencial, sembla que se’n vulgui riure de tot plegat, com una mena de resignació sardònica del nostre recorregut vital. Perquè, en el fons, el viatge amb la limusina és això, un recorregut que nosaltres com a espectadors que formem part del trajecte equiparem a les nostres pròpies experiències.

Els canvis de personalitat del protagonista no són més que les nostres maneres de comportar-nos davant del món, depenent de la persona amb qui compartim les nostres vivències, a la vegada que analitza totes les etapes vitals: la infància (el nen que corre a la sala de cinema al principi de la pel·lícula), l’adolescència (la història del pare i la filla dins del cotxe, el millor relat de tot el film), l’etapa adulta (la prodigiosa seqüència amb Kylie Minogue als abandonats grans magatzems de la Samaritaine) i la vellesa (el moribund que s’acomiada de la seva néta). Al mateix temps, s’estructura com a obra de teatre, amb el preludi, el primer acte, l’intermedi (la meravellosa seqüència dels acordions), el segon acte i la part final o epíleg. I com a tota obra, és necessari destacar també el treball dels actors: Denis Lavant fent el(s) paper(s) de la seva vida; Edith Scob (vista anteriorment a “Las horas del verano”) en la pell de la xofer de la limusina, que acaba fent un homenatge confés a la pel·lícula de Georges FranjuLos ojos sin rostro”, on ella també hi apareixia; l’enigmàtic personatge de Michel Piccoli; la participació d’Eva Mendes (en el segment més extravagant i volgudament provocador de la pel·lícula); i una Kylie Minogue que, amb la seva cançó “Who Were We?” (escrita pel propi Leos Carax i Neil Hannon, de The Divine Comedy) posa el toc més melancòlic i devastador a la pel·lícula.

Presentada a la Secció Oficial del passat Festival Internacional de Cinema de Canes (on, tot i figurar com la pel·lícula millor valorada per la crítica, no es va emportar cap dels premis que atorgava el jurat presidit per Nanni Moretti) i enaltida en forma de justícia poètica en l’últim Festival de Sitges (millor pel·lícula i director, entre altres), “Holy Motors” formarà part de la història del cinema com una raresa lúcida i contundent sobre l’essència humana, i com a film que va aconseguir tornar a ubicar al mapa a un cineasta, Leos Carax, que des del seu estatus d’enfant terrible del cinema francès a la seva etapa de director maleït, s’ha revelat com un dels genis més embogits i lliures del cinema d’autor contemporani. “Holy Motors” és tan gran com la vida, una obra mestra extasiant que perdurarà per sempre.

Escrit per
#


5 Comentaris:
Ricardo ha dit...
You can apply before you enorll in a college, but I remember that the application asked what colleges you might be attending, and I think you had to list at least one. So you'll need to have at least some idea of what school you might be going to. However, I think the priority application deadline for federal aid is usually around February or March, so it may not matter much at this point anyway. (You may still get money, but only what's left over after funds have been given to people who got their applications in by the priority deadline). Was this answer helpful?
20.08.2013, 16:43:07
Vijay ha dit...
, No. That's pretty <a href="http://gsqnptewxdb.com">shtity</a> man you're like his fucking idolHe wants to be just like you man, he likes you more than I doI ain't that mad though, I just don't like being lied toRemember when we met in Denver you said if I'd write youyou would write back see I'm just like you in a wayI never knew my father neither;he used to always cheat on my mom and beat herI can relate to what you're saying in your songsso when I have a <a href="http://gsqnptewxdb.com">shtity</a> day, I drift away and put em oncause I don't really got shit else so that shit helps when I'm depressedI even got a tattoo of your name across the chestSometimes I even cut myself to see how much it bleedsIt's like adrenaline, the pain is such a sudden rush for meSee everything you say is real, and I respect you cause you tell itMy girlfriend's jealous cause I talk about you 24/7But she don't know you like I know you Slim, no one doesShe don't know what it was like for people like us growin upYou gotta call me man, I'll be the biggest fan you'll ever loseSincerely yours, Stan P.S.We should be together tooDear Mister-I'm-Too-Good-To-Call-Or-Write-My-Fans,this'll be the last package I ever send your assIt's been six months and still no word I don't deserve it?I know you got my last two letters;I wrote the addresses on em perfectSo this is my cassette I'm sending you, I hope you hear itI'm in the car right now, I'm doing 90 on the freewayHey Slim, I drank a fifth of vodka, you dare me to drive?You know the song by Phil Collins, In the Air of the Night about that guy who coulda saved that other guy from drowningbut didn't, then Phil saw it all, then at a show he found him?That's kinda how this is, you coulda rescued me from drowningNow it's too late I'm on a 1000 downers now, I'm drowsyand all I wanted was a lousy letter or a callI hope you know I ripped ALL of your pictures off the wallI love you Slim, we coulda been together, think about itYou ruined it now, I hope you can't sleep and you dream about itAnd when you dream I hope you can't sleep and you SCREAM about itI hope your conscience EATS AT YOU and you can't BREATHE without meSee Slim; Shut up bitch! I'm trying to talk! Oracion exclamativaHey Slim, that's my girlfriend screamin in the trunkbut I didn't slit her throat, I just tied her up, see I ain't like youcause if she suffocates she'll suffer more, and then she'll die tooWell, gotta go, I'm almost at the bridge nowOh shit, I forgot, how am I supposed to send this shit out?Dear Stan, I meant to write you sooner but I just been busyYou said your girlfriend's pregnant now, how far along is she?Look, I'm really flattered you would call your daughter thatand here's an autograph for your brother,I wrote it on the Starter capI'm sorry I didn't see you at the show, I musta missed youDon't think I did that shit intentionally just to diss youBut what's this shit you said about you like to cut your wrists too?I say that shit just clowning dog,c'mon how fucked up is you?
24.08.2013, 05:53:36
gray uggs boots compare ha dit...
Chishti added that targeting overstays isn't as important from a national safety point of view as keeping out there dangerous immigrants before these people arrive.
[url=http://marcoscgcv.soup.io]gray uggs boots compare[/url]
23.02.2015, 20:05:36
Retro Jordan Men 50s ha dit...
To keep the need for Nike Jordans shoes alive, the Nike Corporation been recently avidly releasing a new pair of Nike Nike air jordan shoes each and every year
[url=http://AirJordans6wh07l.tumblr.com/]Retro Jordan Men 50s[/url]
15.03.2015, 02:23:05
Letitia ha dit...
Heh, I actually made chili con carne myself this week. I used black turtle be&ans#8230; Id never tried those before. Now I have, I do think though that kidney beans are still better!Your chili looks wonderful Sawsan great post
06.05.2016, 08:31:04

Publica un comentari








If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 
ALTRES ENTRADES

Amen Dunes, més cap no és menys lisèrgia

Per què serveix la cultura?

Faust, quatre dècades de krautrock a Barcelona

Cohete i Gabriel y Vencerás s'instal·len a l'Heliogàbal

BirraSo: cervesa, molta cervesa bona

Deu raons per no perdre's el concert de Built to Spill

Tot l'arxiu

Wind Atlas

#1 Benvinguts a A Viva Veu

Ho cridem a viva veu. Ens obsessionen la m&

#2 Inspira

Encara recordem el concert d'Inspira com un

#3 Me and the Bees

Me & The Bees és un grup de noie

#4 Nova temporada Cicle A Viva Veu

Ben a prop de complir tres anys, avui prese

#1 2011. Els millors discos d'electrònica

Enguany hem tinguts alguns debats interns e

#2 2010. Els millors concerts

Encara que no ho sembli, la música n

#3 Martí de Riquer in memoriam

"La primera impressió que fa é

#4 #Sónar2013: La selecció artística

Amb el mateix criteri utilitzat en cadascun